torsdag 9 september 2010

Dagens fundering...

Det finns många olika metoder i hundvärlden hur man ska vara mot sin hund och hur man lär in olika saker och moment. När mina föräldrar började en gång på 70-talet var det s.k. hårda metoder såsom slag, ryck och slit i hundarna som många anammade. Idag finns det betydligt fler metoder, men tyvärr lever det "gamla" kvar hos vissa (har dock inget med ålder eller kön att göra hos föraren ska tilläggas).
Vad ska man göra om man har en medkursare eller har en deltagare i en kurs som använder sig av dessa metoder? Å var ställer sig SBK (Svenska Brukshundklubben) i detta? Hur ska man själv agera?

Ibland saknar jag denna diskussion inom hundvärlden, det brukar ofta bli pajkastning och personangrepp istället för en vettig och utvecklande diskussion. Jag undrar om de olika brukshundklubbarna på lokal nivå har någon riktlinje gällande detta?

1 kommentar:

Sarah sa...

Intressant Anna! Jag har helt och hållet ändrat mig i min träning sedan jag fick en ny ras att träna med. Dessförinnan var jag extremt kritisk och negativ till de som "tog" i sina hundar. Idag har jag ändrat uppfattning efterson jag har insett att det är det sättet som funkar bäst för mig och Qvicka. Och då ska jag tillägga att jag har faktiskt provat allt (tror jag iaf...). Det viktiga i korrigeringsträning är att man inte korrigerar ngt som hunden inte kan.... det är kanske skillnad mot förut, då fick hunden ryck och slit lite utan anledning. Om en kursdeltagare hade använt sig av "mobbing" som jag kallar det på min kurs hade jag försökt leda in den på ett bättre spår och försökt öka förståelsen, funkar inte det hade jag skärpt upp tonen. Det är inte okej att mobba hunden under kurs. Men det är svårt att veta skillnaden mellan mobbing och korrigering ibland...Ska bli intressant att följa detta.