onsdag 1 december 2010

Senaste numret av Brukshunden!

Jamen det har ju blivit en riktigt trevlig tidning att läsa numera! Blev så förvånad första numret i ny tappning och nu, ett par nummer senare håller de fortfarande stilen! Kul! Nu ska bara Hundsport också rycka upp sig, de är för tråkiga med samma typer av artiklar, samma resultatkolumner och bilder på utställare. Den har nog sett likadan ut i 20 år? Utställarna ser också ut som de gjorde för 20 år sen...
Iallafall, i Brukshunden står det en notis om Hundens Lagbok, 3:e upplagan har kommit ut. Intressant eftersom man själv diskuterar och ibland undrar vad lagen säger, ibland behöver man upplysa andra om vad lagen säger (vare sig de undrar eller ej...), och oftast är man nyfiken och vill lära sig mer. Årets första julklappstips?

Vidare läser jag notisen "Ras efter ålder", Folksam har gjort en undersökning bland sina försäkringstagare.

Ungdomar (under 25 år)
1. Jack Russel
2. Chihuahua
3. Rottweiler

Unga vuxna (26-35 år) (HA! Jag räknas fortfarande som ung vuxen!!!)
1. Rottweiler
2. Jack Russel
3. Labrador

Familjeliv (36-55 år)
1. Schäfer
2. Golden Retriever
3. Labrador

Äldre medelålders (56-64 år)
1. Golden Retriever
2. Pudel (undras vilken storlek, eller ska man gå på sina fördomar?)
3. Labrador

Pensionärer (över 65 år)
1. Pudel
2. Strävhårig tax
3. Labrador

Det var ju väldigt vad Labradoren förkommer ofta! Beror det på att Labbeägare oftast väljer Folksam? Eller för att den är väldig vanlig ras i Sverige? Eller både och?
Jag som håller på att undersöka andra raser (har ju haft Labbe omkring mig i hela mitt liv, med undantag för Bedlington Terriern Ture) som kanske skulle passa mig och mina aktiviteter, funderar mycket på hur folk väljer hund. Är det mestadels utseendet som styr? Jag känner att jag vill ha en hund för dess temperament och därefter inte alltför mycket pälsvård. Givetvis spelar rasbundna sjukdomar också en roll. Men oj, vad svårt det är... Funderingarna går tillbaka till labben hela tiden. Måste vidga mina vyer!!! Å ni Briard-folk... nej, det är INTE aktuellt med den pälsen... ;)

2 kommentarer:

Hobbe & Smilla sa...

"undersöker andra raser"??? OK, Pelle, du får komma till oss som flyktinghund när din matte kommer hem med en kinesiks nakenhund eller en rosa dvärgpudel under armen. Du får garanterat asyl hemma hos oss!

Malin sa...

Ska bli spännande o se vad du landar i med din undersökning av andra raser.. Att du har "liiite" labbe-tunnelseende är ju inte så konstigt.. Jag kommer ihåg Ture, det lilla "fåret" *fniss* Men det är ju ett steg i "rätt" riktning - det är ju iaf en TERRIER! Skämt å sido, det är inte lätt det där med hund & hundraser. Alla hundar är inte för alla - och tur är väl det, vad tråkigt det skulle vara då!