onsdag 5 januari 2011

Aktivering!

På senaste tiden har det tyvärr varit lite dåligt med aktiveringen på hundfronten. En liten människovalp tar mer tid än vad man tror/planerat! Något som alltid finns där är det dåliga samvetet, för Pelle har ju inte valt att bo med oss. Vi har valt att Pelle ska leva med oss. Vi väljer när, hur och var han ska få gå ut, få mat och aktiveras. Aktivering har han fått mycket av innan men sen Alvin kom har det blivit betydligt mindre på den fronten. Tyvärr måste jag säga. Försöker göra lite roliga saker när vi är ute på promenad men det räcker ju inte på långa vägar! Tur i oturen, har man en snäll och tålmodig hund som suckar och går och lägger sig med blängande blick, istället för att riva ner hela huset. Jag hade haft full förståelse om han gjort det...

Idag har jag dock aktiverat Mr Pelles nos ordentligt! Först la jag ut halva frolic bitar på olika finurliga ställen i köket. På ugnens handtag, på elementet, ovanpå en inskjuten stol, i Alvins babysitter, bakom gardinen osv. De bitar som ligger lite högre är svårare för honom, och oj som nosen fick jobba! Sen gjorde jag om samma sak i vardagsrummet. På golvlisten, på soffans ryggstöd, i cdhyllan, på husses knä (kan ju inte berätta alla ställen, Pelle kanske smygläser!). Sen var Pelle ganska nöjd, och mitt dåliga samvete något stillat.

Imorgon kommer Pamela och Kimba hit, för vi ska planera för årets första kurs på klubben. Det blir en valpkurs minsann!

3 kommentarer:

Töserna i Skurup sa...

Du gör alltid så roliga påhitt med din hund. Det är inspirerande. Lycka till med valpkursen. Ta varmt på er!!

Annette sa...

Tänk Anna på alla hundar som far riktigt illa, då kan vi med gott samvete säga ... våra hundar skulle bara veta hur bra dom har det. Så du behöver inte ha dåligt samvete. Många gånger tror jag att det är vi som inbillar oss att vi ständigt måste göra en massa olika saker. Det med att gömma godis är en jätte bra aktivitet, brukar göra det med Cocos och Kimba ocskå. Då brukar vi få sällskap, katten har nämnligen lärt sej att när jag går ut i uterummet och puttar till dörren då händer det saker. Så hon brukar också vara med, ser himla kul ut. Hundarna jobbar om än mycket fortare så katten inte ska hinna ta så många. Ha det gott och kram på Er.

Unknown sa...

Hahaha, skulle vilja se katten spåra godis! Va gulligt!
Ja, varför ska man nästan alltid ha så dåligt samvete? Lite störigt faktiskt.