söndag 7 februari 2010

Uppdatering!

Den HÄR apporten var hur rolig som helst!!!!

Ja. Då var ännu en tävling avklarad. Ingen poäng jag var nöjd med, men å andra sidan var vi inte bättre! Jag får hellre bra poäng av en sträng och rättvis domare, än "snällhets" poäng.

Dagens domare heter Anna-Kerstin Svensson, och dömde oss i Tollarp i lydnadsklass 1 förra året.

Jag drog startnummer ett. Brukar inte vilja starta som nummer ett, utan tre tycker jag är alldeles lagom... Men det kan man ju inte välja!


Vi börjar redovisa momenten:

1. Platsliggning (förare gömd): 9 (x4)


Domarens komm: Sakta ner.


2. Fritt följ: 6,5 (x3)


D: Hunden släpar, förare dubbelkommando, dubbelkommando med hand x2


3. Läggande (under gång): 7 (x1)


D: sen i start, ngt sent ligg


4. Inkallande med ställande: 6,5 (x2)


D: Långt ställande, sne sitt


5. Sändande med ställande (rutan): 0 (x3)


D: Utför ej moment.


6. Apportering: 5 (x2)


D: Lite lek, inte rakt till förare, dubbelkommando.


7. Fritt hopp över hinder: 9 (x2)


D: Pip, sne sitt


8. Fjärrdirigering: 9 (x2)


D: Lite sent upp o ner.


9. Helhetsintryck: 8 (x1)


D: Förare mycket rörelse vid kommando.



Ja, inte mycket att säga, totalsumman blev 129,5 poäng och ett ynka 3:e pris. Pelle tappar kontakt fullständigt under de moment som har fritt följ, och ännu har jag inte hittat "knappen". Andra moment såsom apporteringen tyckte Pelle var hel lajbans, och skuttade runt som en liten gasell på planen. Suck.


Pratade lite med Anna-Kerstin efteråt, och hon rådde mig att ändra mitt träningssätt totalt. Lättare sagt än gjort men jag har nu hittat en kurs i lydnadsklass 2, som jag anmält mig till. Jag hoppas kunna hitta motivationen och nya vägar för mig och Pelle. Jag håller tummarna att vi får möjligheten att gå den kursen!


Efteråt åkte vi hem till min pappa och hans fru Agneta för att hälsa på. Pelle och Vitus sprang som två dårar runt i trädgården, som mäter ca 3000 kvm (mycket yta att springa runt som två dårar på alltså). Vi tvåbeningar nöjde oss med att äta god mat.

3 kommentarer:

Malin sa...

Tycker du har en sund inställning, Det är inte alltid lätt att hitta dom rätta knapparna - o hade det varit det så hade mkt av att arbeta med hund förlorat sin utnaning & charm!
Blev lite nyfiken - vad är det för Lkl II-kurs du hittat?

Kämpa på - en dag lossnar det!

Unknown sa...

Tack Malin! Det värmde =)!
Trelleborgs brukshundklubb hittade jag den kursen! Blev jätteglad, då jag verkligen behöver inspiration och nytänk, och kritiska ögon.
Näe, det ska inte vara för lätt, då blir ju DET tråkigt (auuu, vad man är svår att tillfredställa...)!
Ha det gott!

Camilla sa...

Vad synd att det inte gick så bra som du hoppats men det är bara att ta nya tag :) Nu går vi ju dessutom mot ljusare tider och det underlättar träningen. Det låter jättespännande att få gå en lk 2 kurs, då kan du ju få massor med nya tips och idéer :) Stor kram till er