måndag 1 februari 2010

Hårdträning!

Vem har sagt att man måste träna utomhus?


Idag kom jag på att det är kanske dags att träna lite inför tävlingen på söndag! Tiden har ju bara runnit iväg och jag har lagt all min träning på vardagslydnaden, dvs att inte springa fram till andra hundar utan lov.
På söndag ska vi då tävla i ett ridhus, vilket vi aldrig har gjort förut. Det ska bli spännande!

Idag har Pelle och jag övat på momentet "rutan" i vardagsrummet. Han verkar komma ihåg vad som ska göras, även om konerna stod betydligt närmare varandra än vad de brukar göra. Man springer rätt in i rutan och ser glad ut, duktig hund!

Man kan också slänga apporter inomhus (rekommenderas inte om man bor i lägenhet), som man snabbt hämtar in igen. Inga omvägar för att komma in (fanns ingen plats till det kan jag tänka mig).

Läggande under gång gick perfekt! Snabbt läggande, och Pelle ligger tryggt kvar tills jag kommer tillbaka.

Inkallning med ställande, gick också väldigt bra. Sträckan var väldigt kort men strunt i det, Pelle stannade direkt, vilket är tanken.

På wetbedden i hallen körde vi fjärrdirigeringen, gick också väldigt bra! Snabba sittningar och lägganden.

När vi går ut på promenad ska vi träna fritt följ. Det har vi förståss tränat mer på eftersom det är lätt att träna när man är ute.
Känner mig nöjd med dagens träning. Har en duktig hund =)!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Klart du har en duktig hund! Världens bästa Pelle! Vart ska ni tävla? Vilken tid? Orkar jag ta mig dit? Hahaha.... Hejja! Kram Lookie

Pamela sa...

Klart man kan träna rutor inomhus! Håller tummarna på söndag!

Unknown sa...

Hej Lookie!
Vi ska tävla utanför Ängelholm, i ett ridhus! Redan klockan nio, så jag tror inte du orkar dit... =P!
Håll tummarna för oss!
Kramen

Hobbe sa...

Vad är det för kennel i Skurup som djurplågar sina hundar (ja, vi läser självklart Ystads Allehanda på nätet...) Uppfödaren borde få mina hörntänder hårt och hastigt inhuggna i rumpan!

Unknown sa...

Usch ja, det kan man undra vad det är för en kennel... Fy tusan för att låta hundarna ligga i kyliga och smutsiga stall. Den oseriösa uppfödaren borde få flera huggtänder i rumpregionen... Sånt ogillar vi skarpt!!!

Annette sa...

Pelle är en super hund. Håller tummarna för Er på söndag.

Camilla sa...

Hej hej! Nu när körkortet är fixat har jag äntligen fått tid till att göra annat än bara plugga och övningsköra :) Vad kul att träningen går så bra! Ska hålla alla tassar och tummar för er på söndag, det kommer säkert att gå kanonbra! Kram! :)