tisdag 10 november 2009

Det VAR spännande!

Pamela ringde vid 13-tiden och sa: "ja, då kan du komma!" Japp, sa jag och packade in mig i regnkläderna, vantar och myssen för att sedan bege mig över andra sidan landsvägen.
Väl framme hos Pamela, läser jag på ytterdörren att "här pågår hundträning, det kan ta en stund innan vi öppnar. Titta inte på hundarna, prata inte med dem och rör dem inte", jag fnissar till. Det är bara hundfolk som kan göra en sån grej... Vilken småbarnsförälder skulle skriva instruktioner om hur de vill att deras barn ska bli bemötta te x, och sätta det på ytterdörren?
Jag ringer på. Hundskall innnanför, men inte så många som de brukar, och sen öppnar Lord (Pamelas pojkvän) dörren.

Hela eftermiddagen lyssnar jag på en kvinna som heter Mervi, som Pamelas familj har tagit ner från Vallentuna för konsultation. Hon är en s.k. dog listner och använder sig av samma metoder som Jan Fennell ("Förstå din hund") gör. Självklara metoder (när man får reda på dem, så klart) som reducerar stress hos våra hundar genom att vi människor tar över ledarrollen, på ett lugnt och behagligt sätt för både hund och förare.
Vill du veta mer? Besök Mervis blogg: www.metrobloggen.se/hunden

Jag lärde mig väldigt mycket, fick många tankeställare och vissa saker måste jag fundera vidare på.

Stort tack till Pamela med familj för att jag fick komma och vara med! =)

1 kommentar:

Pamela sa...

Ett tag sen jag kommentera, fullt upp xD Kul att du ville komma! Verkligen intressant var det! Lite nya infallsvinklar och olika sätt att se saker på men så självklara nu i efterhand!