onsdag 11 november 2009

Träff med tränings ekipaget

Igår hade jag äran att få träffa mitt träningsekipage som jag ska träna med, som en del i instruktörsutbildningen.
Hunden är en rottweiler och ca 2 år och är en omplaceringshund, dock ingen aggresiv sådan. Han har bara haft otur tyvärr. Lite osäker på regler och sociala koder men hur charmig som helst och en glad individ. Husse och jag har fått en bra kontakt och jag hoppas att vi fortsätter ha det utbildningen igenom.
Vi började med en helt vanlig promenad utan krav och kommando. I de situationer som spontant uppkommer kan man läsa mycket, både av hunden och samspelet hund - ägare. Vi passerade en död igelkotte, mamma med barnvagn, skolklass med 7 åringar, tonårsgäng, cyklar men tyvärr ingen hund. Det är nämligen möte med hund som är lite jobbiga eftersom rottweilern (med sina 50 kg) vill fram till den mötande hunden till varje pris... Inte aggressivt, utan vill fram och kolla läget.
Vi gjorde lite övningar så att husse skulle slippa rycka i kopplet, som verkade fungera, så det blev läxa till nästa gång.

Igårkväll var det dessutom träff med intruktörsutbildningen och det var nog det bästa tillfället so far! Vi fick analysera våra instruktörers hundar, berätta om våra träningsekipage och hade en del intressanta diskussioner. Hoppas det fortsätter så, för innan dess har det inte varit något vidare.

Har inte tränat lydnad med Pelle på ett bra tag (medvetet) och idag körde jag fritt följ med honom. Han var så taggad och följde mig fint, om än lite för stort avstånd till mina ben för min smak. Men han sackade inte efter! Jag belönade bara med boll och lek, vilket fungerade bra. Så bra det känns när det går bra på träningen! =)

3 kommentarer:

Hobbelito sa...

Smilla är en sån där intensiv tjej som blir tokig så fort vi möter en annan hund och ska fram och kolla läget.
Husse brukar se till att ha fickan full med godis som han tar fram då och det brukar för det mesta fungera för e're nå't som smilla gillar mer än andra hundar så är det godis.
Men du kanske har något annat bra tips?

Unknown sa...

Ja, man kan ta in sin hund så den går snettbakom, så det är husse/matte som "tar" mötet, alternativt "skvallerträning", när Smilla först upptäcker annan hund och INNAN hon blir tokig belönar man henne med godis eller leksak. Leksak fungerar mycket bra på hennes morbror vid dessa tillfällen. Senaste gångerna har han struntat i mötande hund och bett om att få sin boll! =)
Någon annan kanske har en bra trevlig metod?

Pamela sa...

Kul att du kommit så igång m dit projekt!
Igår var en bra ggr på utbn, ÄNTLIGEN!! Hoppas det håller i sig så snart vi slipper pedagogiken!