fredag 28 augusti 2009

Full fräs, tvärnit!

Tränade med Pamela och Kimba på klubben igår! Med var också Pamelas mamma Anett med sin hund Cocos. Måste säga att jag tycker det har blivit väldig skillnad på Coccos! Hon betedde sig mycket lugnare och skällde bara en gång! Roligt när det sker sådana framsteg hos någon som jobbat så för att hennes hund ska ha det bra, good work!

Pelle och jag tränade följande moment (inte i kronologisk ordning):
  1. Rutan: fortsätter att endast skicka ut honom från mig. Nu börjar han reagera på ordet "rutan" och springer glatt ifrån mig med endast ett minimalt dubbelkommando med min hand. Det går sakta men säkert framåt.
  2. Inkallning med ställande (och därav rubriken): Pelle springer med full fräs framåt mot mig och på kommando stannar han så det blir bromsmärken i gräsmattan! YES!!! =)
  3. Apporten: Jag slänger iväg apportbocken och kommenderar ut Pelle, vilket går bra nu, men han är väldigt långsam tillbaka in till mig och tar tyvärr omtag. Däremot håller han apporten fast och fint när han sitter vid min sida, inget tugg alls. Ska lägga pannan i djupa veck... igen. Måste nog köpa antirynk kräm snart!
  4. Fritt följ: Ptjaaa, gick väl inte världsbäst... Så jag gjorde om, och då gick det betydligt bättre. Något efter i svängarna (höger om och helt om), kanske ska belöna mer? Å inte med godis.
  5. Platsliggning: i lydnadsklass 2 ska hundarna ligga i 3 minuter och föraren ska vara utom synhåll. Pelle ligger kvar fint och blänger dit jag försvann ur hans synfält. Ibland verkar det som att han piper lite, måste få honom att vara trygg i att ligga själv.

Mitt under platsliggningen får jag ett sms från Linda, som egentligen skulle varit med men som "fastnade" hos frissan att restaurang Svea som ligger ett stenkast från brukshundklubben, har blivit rånade! Men, vi såg inga rånare och ännu mindre några pengasäckar, så hjältekläderna fick ligga kvar i bilen (min pappa som är journalist har ju förföljt en rånarliga uppe i Kristianstad för ca 2 år sen, när de rånat banken, och ledde polisen så att de kunde gripa bovarna).

Jaha, nu blev det mycket text igen och inga bilder... Sorry, men lilla kameran är helkass och min mobil tar usla bilder. Kika in på Pamelas och Kimbas blogg så kanske hon har lagt ut lite bilder?! Krya på dig Kimba och ditt lilla ben!

Snart ska jag ringa till min kusin Jenny i Stockholm och skråla "Ja må hon leva" på bredaste skånska, för hon fyller år idag!

Ha det gott, vi hörs!

2 kommentarer:

Pamela sa...

Så imponerad jag blev av er inkallning m ställande!!! Anmält till Lomma än? :D
Jadå, låna du boken ett tag till!

Camilla sa...

Tack så mycket för de fina kommentaren du skrev på mitt inlägg om Lacey, det värmer! Jag är helt säker på att Lacey & Avanti springer omkring tillsammans i himlen och busar & smaskar på härliga grisöron just nu :) Vad roligt att er träning gick så bra, debuten kommer säkert att gå jättebra för er del :) Kram