tisdag 23 mars 2010

Bizzy little bee...

Även Jörgen Thynell har skrivit en bok!

I lördags var det som sagt gästföreläsare på intruktörsutbildningen, denna gång Jörgen Thynell. Hundförare hos Tullverket och aktiv inom SBK sen många år tillbaka, inom Ängelholms brukshundklubb där även min pappa är involverad.

Pelle var med eftersom sambon inte skulle vara hemma under dagen, så jag tänkte att han kunde vara med lite i bakgrunden. Men Pelle fick agera visnings-hund när Jörgen skulle demonstrera olika zoner, tekniker och agerande. Intressant att se hur Pelle reagerade gentemot Jörgen, men cool kille som Pelle är tog han inget extra för det. "Jaha, ska jag vara hos dig nu? Jaja, matte sitter ju därborta så okej då" verkade han tänka. Det var bara mot slutet som Pelle tyckte det började bli jobbigt och ville "hem" och boosta hos matte. Tyckte att han skötte sig fint.

Värre var det när vi gick ut för att titta på andra ekipage. Pelle protesterade med pip i klubblokalen, såsom han gör när han blir lämnad ensam och inte får vara med och träna. Å vad gör man i en sån situation? Går jag in, tror jag att det blir en belöning att jag kommer in till honom, att pipet blir verksamt och det vill jag ju INTE. Så jag stod kvar därute och försökte ignorera. Lättare sagt än gjort...

Jörgens metoder då? När han själv utförde dem tyckte jag att det var helt ok. Lite åt "tuffare" hållet men med Jörgens fingertoppskänsla var de väldigt respektfulla mot hunden ändå. När däremot en av ekipagen där ute provade, tyckte jag att det blev lite väl mycket ryckande och slitande i hunden. Jag hade varit mycket tydlig, och varit mycket noga med hur föraren använde metoden. Personligen hade jag nog inte visat metoden för den "typen" av förare. Fördomsfullt av mig kanske?

På kvällen när vi kom hem var det bara att försöka snygga till sig och bege sig iväg på nytt, eftersom Louice hade födelsedagskalas i Malmö. Gissa om jag sov gott den natten...

Inga kommentarer: