måndag 1 mars 2010

Mycket att göra!

Ojojojojoj, vad jag har varit hemma lite i helgen! Typ hemma om och sovit.
I fredagskväll var vi med intruktörsutbildningen och lyssnade på Kerstin Malm, en fd forskare och etolog. Hon pratade om... ja? Ganska många saker som (för mig) var väldigt självklara saker, bla att man ska vara kritisk mot s.k. quick fix metoder (hundcoachen, Cesar Milian osv). Men det vet vi ju! Saker är ju aldrig så lätta och går så fort som på tvprogrammen! Samt att de hanterar problemhundar/ägare, och det är ju inte alla som har problem med sina hundar, och då behöver vi ju inte de metoderna.
Ja, tyvärr gav fredagen och lördagen mig inte så mycket som jag hoppats, men man kanske har blivit lite kräsen också eftersom man har lyssnat på så många...? Däremot kan jag tänka mig att nyblivna (eller relativt) kan ha stor nytta och glädje av hennes föreläsning. Å sen har jag svårt för föreläsare som stup i kvarten ursäktar sig för allehanda saker, denna gång tjatades det om att vi var trötta. DET HJÄLPER INTE!!!

Söndagen var desto bättre! Vi (i intruktörsutbildningen) träffades utanför Bjuv, i Järavallen och hade med våra egna hundar. Pelle fick prova på uppletande och ljudmarkering, båda aktiviteter som han tyckte var väldigt roligt!

Just nu håller jag på att fundera på om jag faktiskt ska göra ett MH test på Pelle (mental test). Man brukar göra det på hundar som är strax över året, inte på gamla gubbar... men vad sjutton! Jag tror att jag ska utsätta honom för det iallafall, det är ju intressant att se hur han reder ut olika situationer. Just nu försöker jag nästla mig in hos en briarduppfödare, och hoppas att hon har en plats över till oss i april, håll tummarna!

2 kommentarer:

Jenny sa...

Hej! Konstigt att nivån på instruktörsutb är så låg, man tycker ju att folk som blivit uttagna av sin klubb till att bli instruktörer borde anses ha ganska god allmänkunskap om hundar?! Jag tycker också det är dööötjatigt med folk som ursäktar sig hela tiden, var nyligen på en sån förläsning via jobbet, suck!!

Den andra dagen lät ju desto roligare, tur det!

Ha det bäst//Jenny

Unknown sa...

Tja, nivån på själva utbildningen är inte låg, våra lärare tycker jag gör ett bra jobb men den här föreläsningen var inte något jag hade större nytta av, tyvärr! Men, därmed inte sagt att andra inte hade nytta av den! Jag hoppas det, för annars var det ju totalt misslyckat...