måndag 15 mars 2010

Hundars och vargars beteende.

Var ju igår iväg med instruktörs utbildningen till Staffanstorp, för att deltaga i en heldags seminarie om "Hundars och vargars beteende" av den danske etologen/ beteende biologen Freddy Worm Christiansen.

Mycket intressant dag, men många tänkvärda saker. Ska önska mig den boken i födelsedags present (finns på http://www.canis.se/ för den som skulle vara intresserad).
Det visar sig att mamma faktiskt har varit på Freddys och hans frus vargmuseum, blev inte ett dugg avundsjuk på det heller... nej, nej...

Idag skiner solen och humöret åker i topp, och livet känns lite lättare! Var ute och promenixade med Pelle i en timme, vi passade dessutom på att göra en helkropps-inpackning med skånsk lera på Pelle. Tror det kan vara bra för den labradoriska själen att bli "litta schitt". Man kanske skulle sälja det dyrt till hundsalonger i storstäderna?


Efter promenaden intog vi trädgården, och den (förbannade) "rutan". Att sända en hund mot en ruta bestående av 4 röda koner, och att få denne att ställa sig på en tänkt punkt i rutan är inte lätt men vi ger oss inte!

Vi tränade även fritt följ, och vilken kontakt! Min "vardagsträning" har gett resultat!!! JIPPI!!! Å för skoj skull körde vi apportering, samt inkallning med ställande.


Bor mittemot en förskola, och de små barnen sover middag utomhus, jag undrar hur mycket de kan sova när jag står och ropar "BRAAAA", "STAAAANNAAAA", "RUUUUUUTAAAAAN" och däremellan Pelle piper som en tok med favvobollen...

2 kommentarer:

Pamela sa...

Klart att man ska besöka de lerigaste ställen man hittar, annars e det väl inget skoj!! Jag har bara en briard, kan tänka mig hur det är o ha en labbe ;) haha.
Nä som sagt, gott om fisk var det ont om. Bättre lycka nästa gång får jag hoppas!

Anonym sa...

Så roligt att det går framåt med er träning! Jag ska oxå börja ta tag i det där....hrm...
Kram Lookie