onsdag 7 oktober 2009

Oj då, träningstävling!

Hämtade upp Pamela och Kimba och vi åkte ner till brukshundklubben. Jag hade planerat vad jag och Pelle skulle träna denna tisdagen men icke sa nicke! Hade glömt bort att det var träningstävling för oss i träningsgruppen! Jahaja... det var alltså första gången Pelle och jag drog igenom hela lydnadsklass 2, med ytterst lite belöning.
Vi hjälptes åt att vara tävlingsledare och domare, vi lade mer fokus på att kommentera än att sätta poäng.

Såhär gick det (eller inte gick):
  1. Platsliggning: utan anmärkning
  2. Fritt följ: saktar efter förare, tappar intresse
  3. Läggande: snyggt
  4. Inkallning med ställande: tar ett par steg, dk, sämre tempo in
  5. Sändande med ställande (rutan): dk (=dubbel kommando)
  6. Apportering: kommer ej in, tuggar
  7. Fritt hopp över hinder: sned sitt
  8. Fjärrdirigering: dk på sitt (satte sig dessutom snett , egen anmärkning)
  9. Helhets intryck: 10 (man har snälla träningskompisar minsann!)

Ja, det var nyttigt! Med viss tvekan hittade Pelle in i rutan, men han hittade DIT! Det är jag jätteglad för.

Fria följet är vår stora akilleshäl... Tror att jag ska börja slänga bollen framför oss när han går som jag vill, för att få fram honom. Extern belöning framför oss i form av boll eller godis skål ska jag också börja med.

Pamela hade lite pepptalk med mig på vägen hem (det är ju väldigt lätt att haka upp sig på det som gått fel), Pelle och jag har ju inte tränat klass 2 momenten så värst länge, så med det i åtanke, gick det faktiskt ganska bra.

Idag ska vi ut och träna lite i regnet, man ska ju faktiskt inte bara träna i fint väder. Det kan ju regna på en tävling också... Jag hoppas verkligen att det är fint väder i Lomma den 25 oktober! *håller tummarna*

1 kommentar:

Pernilla sa...

Hej!
Det var ju trist, jag hoppas att du hittar ett nytt jobb snart! Tjejerna har bara gått där i 2 dagar men det känns kanon. Jag ska hälsa

Pernilla