torsdag 8 oktober 2009

Träning på annan plats

Viktigt att ha bollar i olika storlekar!

Beslöt mig för att Pelle och jag inte skulle träna hemma i trädgården och inte på brukshundklubben, så jag packade ryggan med träningsgrejer och vi begav oss ut i byn. Bredvid dagiset ligger det en stor gräsplan, så den blev vår träningsplats för dagen. Lyckligtvis (?) var vädret inte det bästa, vilket innebar att kidsen inte var ute. Hade blivit maximal störning, men det hade gått det med.
Mitt fokus låg på det fria följet och "rutan".

Startade med ett litet näringsspår lägre bort men det var ju inte det smartaste jag har gjort... Innebar att Pelle gick med nosen i backen i en kvart efter innan han "släppte" det. DOH!
Nåväl, jag ställde ut en belöningsskål med korv och bollen laddad i fickan, och vi började traggla det fria följet. Tog ett tag innan Pelle förstod vad det var jag ville, men sen började han faktiskt gå lite närmare och längre fram. Varierade min belöning mellan skålen och slänga bollen framför mig, och jag belönade ofta.
Sändande med ställande ("rutan") då? Jag valde att lägga ut en tasstarget (vilket idag var en musmatta), för att få upp säkerheten och tempot till rutan. Pelle mindes tasstargeten och sprang fint och med bra tempo ut. Vet inte om det är bra eller dåligt att variera "hjälperna", men jag gör det iallafall. Så länge han inte verkar alltför förvirrad, vilket han inte verkar...

Körde lite fjärrdirigering när jag ändå var igång. Inriktade mig på att träna på sättandet från liggande ställning, vilket gick bra. Vill dock öka tempot.

Är så avundsjuk på folk som har hundar som nästan tränger sin förare när de går fritt följ. Jag tror (observera tror) att det är lättare att jobba med en hund som tränger än en hund som sackar efter. Fast, det är ju inte bra det heller... men ändå.

Ikväll är det dags för rallylydnad på klubben, det ska bli riktigt roligt! Imorgon bär det av till fadern och Vitus, ska lämna släpet och då ska vi även passa på att träna hund. Hoppas vi kan åka ut till Ängelholms brukshundklubb så man får träna i ny miljö.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du ligger i med er träning =) ja det e bra för snart ska vi komma och titta på debuten i tvåan! Så spännande!
Jag funderade lite på att åka till Teba i Höör, eller vart det nu ligger....har du lust att hänga med? Kanske nån fler vill föja oxå? Kram! Lookie

Pamela sa...

Det e man dålig på att inte träna när det e dåligt väder =P borde gå ut oftare o träna då xD Låter ju bra, du e riktigt på G. Vilket kanske behovs inför din 2a debut snart!! :D nu e det bara17 dagar kvar! :D
Troligtvis kommer jag tävla på samma dag så jag kommer inte kunna se dig men har inte bestämt mig än, vill gärna tävla men vill gärna se dig också... men jag får se hur jag gör =P

Nope Kimba vblev inte dålig i magen Jippi!! :D Ses sen!

Anonym sa...

Det är väl inte så dumt tänkt, att variera träningsupplägget både vad det gäller platser och sätt.
Nya platser är alltid spännande för våra hundar, därför kan det vara bra att avdramatisera dem. Vet många tävlingsekipage som åker runt till kommande tävlingsarenor och kör ett par pass för att vänja dogsen.
Och att stimulera upplägget så att det inte blir samma lunk gång efter gång borde vara självklart - eller...

Tänkte Annas pappa