söndag 25 oktober 2009

Tävlingsdebut avklarad!

Nu är den gjord! Debuten i lydnadsklass 2! Å jag är jättenöjd även om vi inte tog ett första pris. Vi lyckades skrapa ihop 136 poäng och en 8:onde placering av 17 deltagande i gruppen. Domare i LK2 var Leif Prahl.

Här är domarprotokollet:
  1. Platsliggning (föraren gömmer sig): 10 poäng (koeff 4)
  2. Fritt följ: 6 (koeff 3). Släpar, dubbelkommando, sitter snett, ej med.
  3. Läggande under gång: 9 (koeff 1). Segt.
  4. Inkallning med ställande: 8 (koeff 2). Steg.
  5. Sändande med ställande (rutan). 0 (koeff 3). Ej
  6. Apportering: 7 (koeff 2). tugg, ej in direkt.
  7. Fritt hopp över hinder: 7 (koeff 2). Dubbelkommando, ljud.
  8. Fjärrdirigering: 8 (koeff 2). Dubbelkommando ligg, segt lite.
  9. Helhetsintryck: 9 (koeff 1)

Det var så retligt med "rutan"... men ändå så bra! Var nämligen övertygad om att Pelle inte skulle springa till rutan. Jag peppar honom och triggar innan vi går fram till positionsmarkeringen, och pekar mot rutan. Vi går fram och ställer oss. Och då, innan tävlingsledaren hunnit säga "kommendera", rusar Pelle iväg raka spåret till rutan och ställer sig själv mitt i! Å ser jättelycklig ut! Jag blev så paff... Försökte göra om men då blev han ju osäker, mitt fel. Synd men jag är ändå så glad över att han sprang direkt dit! Duktig hund!!!! =) Bästa Pelle i hela världen!!!

Hade Camilla (som har Nouchi) med mig, hon var så snäll och steg upp i ottan och stod i regnrusk en hel dag och agerade lite mentalt stöd. Även Pamela tittade förbi så länge som hon kunde, eftersom hon själv skulle tävla rallylydnad i Lund. Tack goa tjejer!!!

Sprang även på andra kända personer på tävlingen! Annika som går på min intruktörskurs debuterade också i 2:an, skoj! Å Lollo, även hon från intruktörsutbildningen, debuterade med sin hund, i 1:an. Malin Bouvin, mer känd som MaDoFi var också på plats, dock utan hund. Fick lite tips, bra. Linda, med Foppa och Lidas, som tävlade i Elit kom förbi och berättade att Pelle hade nosat i backen som en dammsugare när jag gick från honom. Ajja bajja, får man inte!

Helt plötsligt kommer en glad tjej fram till mig och säger "Heeej!" och glad över detta är jag och säger "Heeej!" tillbaka samtidigt som hjärnan går för högtryck, vem är detta? Senila-Anna framme igen? Näe, det var Pernilla som jag har bloggkontakt med, hennes blogg heter Boxerssons! Det var jätteroligt att få träffas i verkligheten och jag hoppas vi gör det snart igen! =)

Så, det var min söndag när jag debuterade i lydnadsklass 2 på Lomma brukshundklubb. En himla kul dag!

4 kommentarer:

Jenny sa...

Hej!!!
Haha..kan se det framför mig när Pelle far i väg till rutan.. hihi, nästa gång väntar han nog på dig : )

Du fick ju jättefina poäng på flera moment, kanon!!!
Antar att du var lite nervös också?

Ha det fint/Kram Jenny

Camilla sa...

Tack själv för att jag fick följa med :) Ni var jätteduktiga, vilken debut ni gjorde! Himla otur med rutan, men han visade ju verkligen att han faktiskt har förstått precis vad det handlar om :)Nu är det ju bara att finslipa så sitter snart förstapriset där. Kram! :)

Pamela sa...

Ja så många "Kändisar" där var! Så himla tråkigt att jag int ehann se er men nästa gång så! Ska skriva ner de andra tävlingarna du ska på! Trist det m rutan, eller typiskt men det går bättre nästa gång! :D Ha det fint!

Unknown sa...

Nä, var inte speciellt nervös. Såg det som en träning.
Stör mig inte alls på rutan, är bara så glad över att Pelle for in där! =)