tisdag 22 september 2009

Ny runda och okopplad träning

Vi gick längs järnvägs spåret på en grusväg.

Dagliga tvångsfotot på Pelle!

Profilbild...


Åsså ett till.


Igår gick vi en ny runda som sagt. Jag försöker träna Pelle till att vara mer och mer frigående (under så ordnade former som möjligt, vi riskerar inte liv och lem) under våra promenader. Tränar på att ha Pelle lös med ca 3 meters radie från mig själv, vilket fungerar ganska väl men behöver mer träning. Jaga är strikt förbjudet, och jag försöker vara uppmärksam så att han inte ens får chansen att dra iväg efter te x en fågel.

Varför tränas detta nu då? Jo, därför att jag vill kunna ha Pelle okopplad och kunna lita på att han följer mig oavsett störning. Skulle han sticka iväg från mig nu under träning, bannar jag inte honom när han kommer tillbaka, för då skäller jag ju på honom för att han kom till mig igen!
Kommer det andra hundar, och Pelle springer fram utan lov, ställer jag mig emellan Pelle och den andra hunden med ansiktet mot Pelle och går mot honom så att han får backa en bit, jag säger ingenting. Sen går vi åt andra hållet, från den andra hunden. Tycker mig märka att Pelle tittar mer på mig när andra hundar kommer och är inte lika benägen att dra iväg själv.
Hur tränar ni?

Ikväll är det lydnadsträning på klubben och jag tänkte träna apporten, inkallning med ställande samt hopp. Hoppas att det kommer många ikväll!


6 kommentarer:

Malin sa...

Jag kommer ikväll. Hur lyckas du ställa dig mellan Pelle och den andra hunden? Är det när du har kopplat honom.
Om Guinness har sprungit fram till en annan hund så är det bäst för mig att gå därifrån och be ägaren till den andra hunden att chasa bort Guinness. Om jag går och ska ta honom så vet han att han är snabbare än mig.

pernilla sa...

Hej!
Jag läser fortfarande din blogg, kul att höra vad ni har för er i träning och livet i stort! Har ni skotträning på klubben? Jag skulle vilja träna genom att bara gå en promenad utanför för att se så att Molly inte är skotträdd. Vet du i så fall när?

Pernilla,Enzo och Molly

Pamela sa...

Jag ska som sagt också lita mer på Kimba, dock har jag inte henen lös ÄN vid så mycket störning, men det kommer för hoppningsvis! Ska bli skoj o höra hur det går för er i eran träning! Ska vi samåka i kväll? Jag har agility samtidigt..!

Pamela sa...

glömde ju fråga vad det var för runda ni gick?! Nån du vill dela m dig?! :)
Man lägger in vinklar när man känner att det raka funkar.. Så provar men, funkar inte vinkeln än så har man gått för snabbt fram. Men när hunden iaf fattar vad den ska göra så kan man vinkla lite!

Anonym sa...

Hej hej!
Så fina bilder på en sån fin Pelle =). Här hemma kraxar jag på för fullt....såååå störigt att inte kunna prata.....
Blev ingen bruks för mig igår, jag tyckte mig ha lite problem med att ge kommando när jag inte har någon röst =).
Som Pamela sa, man börjar lägga in vinklar när det raka spåret fungerar, men inte 90 graders vinklar utan mer en liten rundel bara....sedan allt snävare och till slut klarar hunden även spetsvinklar. Hoppas jag e kry snart så vi kan träffas och hitta på nåt med hundarna =) Kram! Lookie

Camilla sa...

Ja, Arriesjön åker vi ofta till. Tycker den är kanon, nära och bra, klart fint vatten utan gojs och alger (i alla fall alla gånger vi varit där) och efter badet finns det fina promenadvägar i omgivningarna där man kan gå med sin hund så den kan torka lite innan hemfärd :) Det hade varit jättekul om vi kunde bestämma en kväll då vi träffas allihopa på klubben och tränar, det hade varit så bra att få lite nya tips från er om rutan m.m :) Kram