onsdag 2 september 2009

Träna, träna och träna!

Pelle gillar sitt nya träningsredskap!

I måndags sms:ade Pamela mig och frågade om jag var hemma, tyvärr var jag inte det, för hon hade tillverkat ett träningredskap till mig och Pelle! Hur go är hon inte???! Jag åkte hem till henne och hämtade den igår =).
Det är en tennisboll som sitter fast med silikonmassa på ett järnrör. Denna kan man bland annat sätta som en markör i rutan, som en hjälp! Tack snälla Pamela för att du har gjort den till mig! Vill ni andra också ha en sån, säljer hon den för 499:-.

Igårkväll var det start för träningsgruppen i lydnad på klubben. Jag och Pelle fick träna tillsammans med Mona och Spex (border collie kille på 3 år). Jag invigde markören, och med en sån engagerad träningspartner som agerade extern belöning var det riktigt roligt och inspirerande. Är ju van att träna med "gänget" och det är inte alltid man får det engagemanget med nya träningspartner som man får i "gänget". Men det fick jag igår!

Tränade även fjärr dirigering, det svåra är för Pelle att sätta sig upp den första gången från liggande ställning. Tryggt att ligga kvar på marken... Pipebollen lades bakom honom, och när han lyckades blev det lek med bollen =)!

Lite fritt följ blev det också. Bra kontakt med mig men pendlar lite i avstånd. Vi kämpar vidare... Kommer att jobba mycket med att få Pelle att "dutta" med nosen mot mitt pekfinger och hålla kvar när vi går, för att träna in mer närhet till mig.
Ikväll är det dags för valpkursen igen, hoppas att det kommer fler än vad det gjorde i lördags!

2 kommentarer:

Pamela sa...

haha då blir det nog billiager för de andra o göra en själv xD haha.. Mona e så himla go o engagerad! Superskoj o träna m henne för hon e alltid så glad o positiv!
Jag har samma problem där m Kimba.. Ligger så bra så hon e seg på o sätta sig, om jag väl har tur att hon sätter sig.. Tips tack! Dutta m pekfingret var ju en ide.. låter smart!

Töserna i Skurup sa...

Mja, vet inte om pekfingret sitter kvar efter en sådan invitation jag menar dutta på fingret. Jag har ju piraior! Boll på rör verkar bra för en bolltokig (Chillie) hund.