torsdag 17 september 2009

Slut på valpkursen

Igårkväll var det avslutning på valpkursen! Tror både jag och Pamela tyckte det var lite tråkigt... Nu kan man ju inte "hantera" valpar längre (läs: gosa med)! Det slog mig att valparna har utvecklats en massa bara på 5 veckor, klart att de har men det var så tydligt igår! De kommer när matte eller husse kallar (ja, de flesta iallafall... Berner Sennen tiken sa "kom och ta mig istället" hahahahaha) och kontakten är klart bättre. Hoppas att de fortsätter till våren med någon annan kurs, de var ett trevligt gäng!

Jag, Pamela och hennes mamma Anette tränade lite innan kursen började. Jag fokuserade på "rutan", måste ju börja göra det på andra platser med störning nu. Gick inte superbra igår men det löser sig. Pamela hjälpte mig även med "fjärrdirigeringen", vilket faktiskt gick jättebra (Pelle fick inget bus i ögonen och rullade denna gången).

Pamela tränade också "rutan", Kimba var helt galen-taggad och rolig. Faktum var att jag skulle belöna Pelle med bollen så jag slängde iväg den och då kom Kimba springades och SNODDE bollen från Pelle, gissa om han såg snopen ut...

Efter valpkursen tränade Pamela och jag lite till, fast bredvid varandra. Är nyttigt att träna bredvid för störnigens skull. Gick väldigt bra, Pelle var så fokuserad och arbetsglad. Skoj!

Coccos tränar läggande under gång, vad hon fattar snabbt!!!

Coccos och Pelle chillar vid stolpen när Kimba tränar.

Kimba (mer känd som galen-briarden igår) tränar rutan.

2 kommentarer:

Malin sa...

Jag testar ännu en ny metod med rutan. Gör den mindre just nu för att sedan göra den större. En teori Lotta hade. Fungerade bra igår.

Töserna i Skurup sa...

Jag har också tränat, alla tre. Det gick inte bra om man inte räcknar fria följet förståss. Kul att det går så framåt för era hundar. Jag känner att jag är lite avundsjuk. Jag går lite i grönt om man säger så!