onsdag 30 september 2009

Vill brukshundklubben ha hyra?

Linda tränar apporten med Cookie!

Sitter man nära Pamela kelar hon med en =)!

Pelle i profil!



Rubriken på detta inlägg är vad min sambo frågade mig igår... Träffade nämligen Linda och Pamela klockan 12.00 på klubben igår för att träna lite ihop. Sedan bar det av till klubben igen klockan 19.00,Pamela skulle träna agility med Kimba och Pelle och jag träna lydnad. Ja, man spenderar ganska mycket tid ner på klubben, men det är ju ett av mina två stora intressen plus att mina polare också tränar hund!

Linda, Pamela och jag kom att prata om att lära in moment på en ny hund och problemen med detta. Lindas förra briard, fina Avanti, fick somna in efter lång kamp med allergi och de hade avklarat lydnadsklass 1 och var på väg mot 2:an. Nu har Linda börjat om med Cookie, nu 8 månader. Cookie är väldigt duktig för sin ålder och Linda har gjort ett jättefint arbete med henne, men ibland är det svårt och ovant att lära in moment med en ny individ. För det är ju precis vad det är, en ny individ. Vet inte hur många gånger jag har hört, "jamen, så gjorde vi med vår förra hund och det gick bra"... Hörrni, FÖRRA! Nu har ni en ny hund som är en helt annan individ, som fungerar på ett annat sätt! Du själv är väl inte likadan som alla andra människor?
Linda gör ett kanonjobb iallafall, även om hon har höga krav både på Cookie och sig själv.

Jag vet inte vad Pamela hade på sig för parfym igår men Pelle var så kelen mot henne! Skulle ta hennes keps hela tiden och spelade ut hela sitt charm-register...
Eftersom vi skulle träna lydnad på klubben på kvällen, delade jag upp så jag tog hälften av momenten på dagen och resterande på kvällen. På kvällen tränade jag ihop med Malin och Guinness. Har sagt det innan, och jag säger det igen... Guinness är en snabbtänkt herre, som är väldigt duktig på att lösa situationer. Tyvärr är han väldigt störningskänslig, men jag tror att det kommer lösa sig.

Frånsett att Pelle reste sig och snusade runt på platsliggningen igårkväll (!!!!), gick träningen bra. Fin kontakt, bra samarbete och jag ser små framsteg hela tiden =).

2 kommentarer:

Pamela sa...

haha joo känns som man hade kunnat köra till klubben i sömnen xD
Det e nog itne det lättaste att träna sin andra hund. Då kan man i vet man mer o anpassa det till en en ny liten hund som inte kan det =P
Ja vad hade hänt m Pelle, sån mysehund han var! Så härlig o rolig! Men Anna du skrev inte ut att vi fikade o åt kakor?! :P haha!!

Anonym sa...

Ja det var skoj igår! Det får vi göra om =). Tack för alla snälla ord om mig och Cookie =). Cookie är jätteduktig, hon lär fort men matte ska lära sig att ta det lite lugnt bara hihi....
Pelle är en riktigt mysig vovve, jag är övertygad om att han tycker att hans matte är den bästa på jorden, ingen konkurrans =)
Kram! Lookie