måndag 14 september 2009

Träning på hemmaplan

Chillie, mamma och Pelle!

Idag kom Chillie och mamma hem till oss för att träna i vår trädgård. De ska nämligen ställa upp och tävla i lydnadsklass 1 i Skurup på lördag!!!!!
Hejja mamma, säger jag! Som jag tjatat på henne...

Vi körde igenom hela klassen, och det såg bra ut överlag. Ställandet och läggandet samt apporten är svåra moment. Gav lite förslag som jag gjort för att träna i dem, och jag hoppas att det gav lite inspiration.

Mamma var supersnäll och agerade tävlingsledare till mig och Pelle också.
  1. Fritt följ: Pelle "pratar"... han var helt i extas och övertänd (men hellre det än tvärtom). Gick hyfsat, bättre tempo och gick lite närmare.
  2. Läggande under gång: väldigt nöjd!
  3. Inkallning med ställande: Tar ca 3-4 steg innan han stannar.
  4. Sändande med ställande (rutan): Fick säga "rutan" 2 gånger, men sen for han rätt mot rutan och ställde sig på kommando. Jag lyckades hålla mig i 10 sekunder innan jag rusade fram och överbelönade honom. JIIIIPPIIII!
  5. Apportering, 10 meter: hämtar klockrent, omtag på väg in.
  6. Hopp, sitt, hopp: superbra!
  7. Fjärrdirigering: frånsett att Pelle fick bus i ögonen och rullade på sista läggandet, gick det mycket bra. Bra tempo och sitter still med baken. Bravo!

Är SÅ nöjd med rutan så ni anar inte! Jag ser en ljusning och jag kanske inte gör bort oss helt i Lomma den 25 oktober?

Tummarna håller vi för mamma och Chillie den 19, det kommer gå bra!

2 kommentarer:

Pamela sa...

:O SKA HON TÄVLA!!! :D Så himla skoj! :D Ska se vad jag ska på lördag ananrs vill jag ner o kolla på :D
Så skoj att rutan gick så bra! o du, 3-4 steg e inte mycket på ställande i inkallningen - jag vet nu eftersom jag skrev m domaren, 8 kanske! 5 får de om de säger stanna 1 ggr o hunden stannar inte o 2 gge de skrek stanna o gjort stort DK m armen o de stannade typ 4 meter framför de =P Ska bli skoj o träna på onsdag! Jag behöver hjälp! :D

Jenny sa...

Klart ni inte gör bort er!!!! Om jag inte måste jobba så kommer vi och hejjar!!!

Kram!