fredag 5 juni 2009

Träning

Pelle sittandes i rutan, kommer det fastna någongång tro?


Igårkväll träffades jag och min kompis Louice och hennes sambo Patrik nere på brukshundklubben. Louice ville ha lite hjälp med inkallningen på deras golden tik Lisa, så då passade det bra att träffas på klubben där det är inhägnat. Innan de kom hann Pelle och jag träna lite fotgående med fokus på positionerna, inkallning, hopp över hinder och läggande under gång samt sändande till rutan.

Rutan körde vi återigen med att jag koppla upp Pelle varpå jag gick och slog ovanpå konerna för att markera dem, sedan ställde jag mig i mitten av rutan och körde lite flax med armarna (eller kung-fu i rutan som jag kallar det, min ex sambo hade varit stolt över mig, han är kung-fu kille). Sedan kopplade jag loss Pelle och skickade honom mot rutan. Första gången sprang han igenom rutan men jag hann att klicka när han var i mitten. Andra gången tog han det lite mer lugnt så jag hann med ett bra klickande när han var i mitten, tredje gången tittade han upp på mig när han passerat "kon-gränsen" och var på väg mot mitten. Jag undrar jag... håller han på att greppa vad det är vi sysslar med? Spännande!
Pelle lärde även Lisa att springa i agility tunneln (den korta), Pelle älskar att springa i tunneln och jag tror att Lisa också tyckte det var roligt till slut.

2 kommentarer:

Karin L sa...

Nu har du ju tränat Karate Kid länge, så ska bli spännande att se om du har fått in "tranan"-stilen än *fniss* Ser att rutan-träningen går framåt - kanon. Fortsätt träna!!!

Jenny sa...

Hej!!!
Tack för de värmande orden i bloggen! Kul att det går bra med träningen. Funderar på det du skrev att han vände sig om lite mot dig precis vid rutan. Jag vet inte om Pelle är så påhittig... men Zorro har liksom uppgraderat det här med att vända lite på huvudet till ett "om jag backar in i rutan så kommer jag absolut inte missa belöningen" tänk. Ser kul ut men inte det man vill ju.... Så tänkte bara varna lite för det, tänk på att inte alltid stå på samma ställe när ni "startar". Men vad vet jag om lydnadsträning egentligen... jag gör ju alla fel med min hund hahaha! Fortsatt lycka till i alla fall!
Kram kram