fredag 12 juni 2009

Valpgos och diskussion

Igårkväll var vi hemma hos mamma och hälsade på henne, de stora hundarna och valparna. Isa ser lite rolig ut för hon har tappat mycket av sin päls på sidorna, så det ser ut som att hon har tuppkam på ryggen.
Valparna växer så det knakar, och alla har öppnat ögonen. De är pigga och hur mysiga som helst att gosa med.

Sambon och jag avlastade mamma lite så vi gick ut med Pelle, Chillie och Curry en runda. Skönt att bara gå och snacka, titta på vad hundarna hittar på. Sambon och jag började diskutera varför det verkar som att folk i allmänhet tycker att tikar verkar vara lättare att ha än hanar. Beror det på att man är rädd för att hanarna överlag är hanhunds ilskna? För det stämmer ju inte! I många fall beror det faktiskt på oss hundägare/hundförare, eftersom vi går och rycker i kopplet och stramar upp oss och hunden när vi ska passera en annan hanhund. Vad ger vi för tecken till hunden då? Inga positiva iallafall! Gör vi likadant med en tik när vi är ute och går med henne? Oftast inte, eftersom vi tror att tikar inte är ilskna mot andra hundar för de är just tikar! Vad tror ni om det?

Ikväll ska vi spela med bandet, utomhus spelning! Med tanke på vädret (regn, blåst och väldigt kallt) blir det väl att ta på sig tumvantarna, termobyxor och regnställ... Jag hoppas att de flyttar in oss inomhus!

1 kommentar:

Pamela sa...

Anledningen till att jag inte köpte hanhund när jag skulle köpa hund var att: 1. Det var min första hund o då blev jag rekommenderad att ha en tik eftersom det var en stor o krävande ras o då var tikarna enklare. 2. Jag tyckte själv det kändes bäst m tik för man har hört mycket om hanar som kan rymma o bli konstiga när tikar löper i området o juckar på allt o alla xD Det har också mycket m oss människor men svårt med ens första hund o veta hur man ska göra!
Det som var negativt m en tik var att hon löpte o bloade men jag har alltid haft planer på att kasterar iofs vilket kön jag än valde) så då blev det en Kimba. Jag tänkte nog inte alls på hanhundsilskan.. Det försvinner iofs lite m kastrationen en del. Jag kan absolut tänka mig en hane sen faktiskt!
Oj det blev nog en lång kommentar xD Men det var lite mina tankar innan o då jag valde mellan tik o hane. Men sen Kelly, vår goldenhane vi hade innan hade vi inga problem m alls, juckade aldrig på nåt o brydde sig itne om löptikar heller. Men han var lite så mot hanhundar OM de började skälla o bette sig mot honom först. Ajja, men ser man på Pelle så kan jag absolut ha en hane, likaså Bastian, Kimbas bror. Charmigare hundar än de får man leta efter! Så jag vet inte vad jag ska ha för kön sen, tror inte det spelar nån roll, kanske blir den som charmar mig först haha!
oj nu blev dte ännu längre!