torsdag 15 januari 2009

Vem bestämmer träningen?

Pelle imiterar Elvis Presley.


Skulle ju träna på att hålla apporten stilla igår. Trodde jag! Pelle ville något helt annat, han ville rulla. Men, eftersom mitt nya motto är "envisast vinner" tränade vi på apporten 10 gånger och som belöning gjorde vi "rulla" ett par gånger.

Apporten gick faktiskt lite bättre än tidigare! Sista två gångerna höll han den still och i sann "Pamela-anda" räknade jag högt till 10 (ni har väl sett filmklippet på Pamelas blogg?), vilket gjorde att Pelle titta förväntansfullt på mig, vad skulle hända när matte räknat klart? JO! DÅ fick man rulla! Jippie!


Satt och pratade i telefon med Linda också igår kväll. Har hört att norrlänningar är tysta och inte säger så mycket, men det vet i f-n om det stämmer. Vi pratade i 45 minuter... Kan ju säga att det blev mycket prat om briard valpar, hahahaha!


Har gått och funderat om olika metoder inom hundträning. Det finns säkert lika många metoder som det finns hundägare...
Det jag tycker är viktigt är att fråga sig själv: vill jag ha en hund som själv vill jobba för att den tycker att det är roligt eller vill jag ha en hund som jobbar för att den måste eftersom den är rädd för mig som hundtränare?

Fundera på det du!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Alltså, jag tänkte på o dra ner hennes mat, men hon får inte så himla mycket mat faktiskt o skulle jag dra ner på det var jag rädd för att hon inte skulle bli mätt o det kändes dumt att hon skulle gå o vara hungrig. Det var därför jag tillfällig bytat till diet, sen vet jag inte om det e helt rätt, men då får hon så hon blir mätt o går ibästa fall inte upp i vikt mer.
Kul att det funkade m apporteringen så haha. Guligt att han ville rulla :) hihi

Anonym sa...

Vad bar att de gick bättre o att ni båda fick som ni ville =p Ville bara berätta att jag har börjat blogga igen om ni inte set de, så ni kan ju gå in o kolla o skriva en rad om ni känner för de. Ha de toppen, Kram