torsdag 26 februari 2009

Födelsedags kalas

Igår efter jobb var vi på födelsedagskalas. Sambons mamma firade sin dag och vi blev bjudna på middag, inte fel! God mat var det också.
Pelle är väldigt lätt att ta sig med hem till folk, eftersom han har fått hänga med oss ända sedan han flyttade hem till oss. Han brukar gå runt och bli klappad och sedan gå och lägga sig.

Detta gör han tyvärr inte hemma hos sambons mamma eftersom hon matar honom konstant med hundgodis och han är så "tiggig" som bara en labrador kan bli, och jag hatar det. Jag vill inte ha en "tiggig" hund! Jag har jobbat hårt för att han inte ska gå runt och tigga. Godis får man när man gör något bra på kommando. Kel och klappar räcker och är till och med bättre om man vill vara snäll mot en hund. Inget kan slå en fysisk kontakt. De som känner mig frågar alltid om det går bra att ge honom godis, ibland säger jag ok och ibland nej.
Igår orkade jag inte strida om det, men jag kommer försöka förklara nästa gång. Igen.

Blir ledsen när folk inte kan acceptera mina regler för min hund. De finns där av en orsak!

Annars var det en jätte trevlig kväll! Fick tyvärr inga bilder tagna eftersom jag glömde kameran hemma =(. Så ni får vara utan bilder igen! Men ikväll när vi ska träna ska jag försöka ta lite bilder och lägga upp.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså!!! Man måste ha bilder!

Anonym sa...

Strunta i tiggandet, så ofta är han inte där, låt henne "dalta" med honom, han får ju bara hundgodis. Vi vet alla att Pelle är väluppfostrad och sköter sig exemplariskt när man går med bort med honom, och även annars också.
Kramen

Anonym sa...

Min mamma är EXPERT på att lära våra hundar tigga och hoppa. Och jag HATAR det. trots flera pedagogiska diskutioner så går det inte att lära henne. Alltså skiter jag i det- vilket gör att jag blir lugnare, medan hon har ett rent helvete, tänk när hon är snyggt klädd i vita kläder på sommaren- 2 leriga labradorer och en malinutt som bara VILL ha henne.... Min enda kommentar är- Skyll dig själv ;-)- sen går jag därifrån.De har hänt mer än en gång haha.... skadeglad... Vi kan inte lära andra det vi kan- tyvärr..... Försök göra det bästa av situationen om du kan

Unknown sa...

Förstår vad du menar Marie, men för mig handlar det om respekt inför andra.