torsdag 2 april 2009

Dagsläget

Ja, som ni märker sitter jag och letar tävlingar nu... Å hoppas. Hoppas att vi kan arbeta oss igenom 2 lydnadstävlingar med poäng över 160. Jag tar inte ut något i förskott, det är levande varelser vi har att göra med, det är mycket som ska klaffa både för mig och för Pelle.

I tisdags var jag och tränade nere på klubben i Svedala. Tränade med Karin och med Ingrid denna gång. Karin tragglade fotgående med mig, eftersom vi endast fick 7,5 poäng för det i Veberöd. Fick upp ett bra tempo och mer aktiv Pelle, yes! Fick även hjälp med ställande under gång, han tar några steg extra. Karin fick hålla i godisskålen som extern belöning och hjälpa mig att se så att han stannade med max ett steg. Gick bra!

Började även försiktigt att träna ställande under inkallning (lydnadsklass 2). Det mina vänner, är inget lätt deal! Hundarna ska stanna på kommando när de springer mot en, man vill ha ett tvärstopp på hunden men det är lätt att det blir många steg extra... Pelle fick godis utkastat och när han spontant gick mot mig sa jag "stanna", och stannade han fick han godis av mig, och så om igen typ 10 gånger! Pelle klagar inte, korv är gott. Matte klagar däremot, man får tjock hund fast korven är skuren i minibitar...
Karin är också stolt ägare av en labbe, gul tik som heter Ronja. Det var roligt att se henne träna, då de har kommit mycket längre än vad Pelle och jag gjort. Man blir inspirerad!

Solen skiner idag fastän det är kallt! Morgonrundan med Pelle var riktigt skön, ingen regn och blåst. Najs!

2 kommentarer:

Hobbe sa...

Ni är så otroligt ambitiösa och duktiga!!
Men korv är gott, fast mitt nya favvogodis är leverbitar från Oliver's.
Dom kan man göra mycket för, to m låta bli att tugga på nå't när husse och matte är borta.

Karin L sa...

Hahahahaaaa..., nu överdrev du nog en aning om mig och Ronja. Hon var ju helt kass i tisdags. Beror förmodligen på alldeles för lite träning. Hon kan mycket mycket bättre så det var tyvärr inte så mycket att visa upp. Om ni inspirerar mig tillräckligt kanske vi oxå beger oss ut en sväng till några tävlingar i sommar. Men då måste vi ha MYCKET inspiration. Ha det bra o lycka till, ni är så superduktiga!