tisdag 14 april 2009

Vi tränar med siktet på lydnadsklass 2!

Ikväll är det dags för träningsgruppen på klubben igen (varje tisdag!). Taggad av Kenny som tvingade mig senast att planera min träning inför framtida lydnadsklasser (gulp!) har jag nu tagit en seriös titt på momenten i lydnadsklass 2. De är:


  1. Platsliggning (3 minuter). Föraren ska gå utom hundens synhåll.

  2. Fritt följ (dvs gå fot utan koppel).

  3. Platsläggande under gång.

  4. Inkallning med ställande (kalla in hunden, på kommando ska hunden stanna).

  5. Ställande under gång (precis som in lydnadsklass 1).

  6. Apportering (kastas ca 10 meter).

  7. Fjärrdirigering (5 meters avstånd). Hunden läggs ner, föraren lämnar hunden. På kommando ska hunden sätta sig och lägga sig 2 gånger.

  8. Hopp över hinder. Hunden ska på kommando hoppa över hindret, sätta sig och sedan på kommando hoppa tillbaka till föraren.

Ikväll tänkte jag träna fjärrdirigering samt fortsätta att länka in inkallning med ställande med hjälp av klickern. Naturligtvis även platsliggningen, denna gång ska jag försöka att gå en liten stund utom synhåll.


Tur att husse har gjort special-tränings-köttbullar i helgen till Pelle...


Ps: Blev så glad när en för mig helt okänd person kommenterade mitt förra inlägg! Man skriver varje dag och tänker inte på att även folk som inte känner mig läser. Coolt! Jag uppskattar verkligen att ni tar er tid och intresset att läsa min och Pelles blogg. TACK! Ds.

3 kommentarer:

Pamela sa...

glömde du inte ett moment? Rutan?? Skoj! Du e snart där!! :D Ska bli skoj o följa er nu när ni tränar in LK 2 momenten så får du hjälpa mig när vi väl e på väg dit! Då vet du redan vilka inlärningssätt som e bäst o effektivast! ;)

Malin sa...

Ska bli spännande att följa er i er träning mot 2:an. Var faktiskt på klubben o tränade i eftermiddags.
ps. Rutan är ett "jävla" moment - det tar TID!

Lucas & Co sa...

Spännande me LK 2......jädrans vad långt vi kommit sedan vi började hänga på klubben.....så skoj! Det ska bli spännande att se er tävla i tvåan till hösten, för under sommaren kommer ni då banne mig fixa LP:t! Kram =)